Опис гуртка


     «Заговори, щоб я тебе побачив», - говорив Сократ. Великий оратор і філософ давності був певен, що риторика - це мистецтво на всі віки. В останні роки риторика викликає велику зацікавленість. Нею цікавляться з різних позицій: історико-теоретичного вчення, філософського осмислення, психолінгвістичного та психологічного обґрунтування її комунікативної загрузки.
   В системі дисциплін, що складають круг знань, використовуваних методикою вивчення мови, центральне місце належить філології, а в середині філології – філологічна дисципліна, яку називають риторикою. Риторика сьогодні повинна повернути собі статус інтегрованої гуманітарної дисципліни і для цього повернутися до свого природного єства. Риторика повинна направити арсенал своїх засобів на виховання моральних рис риторичної особистості.
     Процес формування риторичної особистості – явище багатогранне і не може бути означено одним критерієм, який би визначав результат навчально-пізнавального процесу в усіх видах та напрямках. Для цих цілей розроблений цілий комплекс критеріїв, котрий вказує на якісний рівень запланованого результату на заняттях з риторики.
     Навчання в гуртку «Риторика» розраховано на 2 роки (4 та 6 годин на тиждень), вік вихованців 14-17 років. Програми (І рік навчання початковий рівень та ІІ рік навчання основний рівень) складено на основі Програм курсу «Риторика» (автор А.Ф.Курінна) та «Мистецтво говорити» (автор - І.Томан). Схвалено для використання у ЗНЗ науково-методичною радою з питань освіти МОНУ (протокол від 24.06.2010 р. № 4)).
     Мета навчання в гуртку: створення умов для творчого розвитку, свідомого вибору учнями профілю навчання, навичок написання науково-дослідницьких робіт через розвиток мовних, читацьких, акторських, дослідницьких здібностей.
     Основні завдання навчання вихованців в гуртку полягають у формуванні таких компетентностей:
   - пізнавальної: вчити учнів самостійно складати власний виступ; використовувати на практиці отримані знання з риторики, будувати інтонаційну схему; вчити будувати мімічний образ
   - практичної: формувати риторичну особистість, виховувати естетичну культуру, виходячи з мовно-розумової ситуації;; вміло користуватися мовою жестів; слідкувати за реакцією слухачів, за виразом їхніх облич, поведінкою; прикрашати мову афоризмами та елементами різних стилів; використовувати прямі звертання до аудиторії, риторичні питання; запрошувати слухачів до обговорення, полеміки; визначати тему, актуальність науково-дослідницьких робіт; формулювати цілі дослідження, визначення завдань;
   - творчої: розвивати творчі здібності; вміння вести конструктивний діалог та творчу дискусію, виховувати зацікавленість до науково-дослідницької роботи;
   - соціальної: виховувати впевненість у собі, поважне ставлення до товаришів, педагогів; уміння працювати в колективі, в малих творчих групах.
     Навчальна програма передбачає теоретичні та практичні заняття. Керівник гуртка, враховуючи вікові та індивідуальні особливості гуртківців, їхні інтереси та здібності, рівень підготовки вихованців, використовує різні технології, методи, форми навчання. Заняття проводяться у формі лекцій, семінарів, практичних робіт, на яких відбуваються обговорення повідомлень, рефератів, доповідей, наукових робіт, проводяться публічні виступи з ораторського мистецтва та ділові ігри.
     Під час навчання в гуртку використовуються інноваційні та проектні технології, інтерактивні методи навчання для активізації пізнавальної діяльності вихованців, інформаційно-комунікаційні технології для мотивації навчальної діяльності дітей. Поряд з груповими формами навчання проводиться індивідуальна робота з гуртківцями. Під час індивідуальних занять вихованці працюють з науковою літературою, поглиблено вивчають стилі усного мовлення, займаються науково-дослідницькою роботою, готуються до участі в конкурсах, проектах, програмах дослідницького спрямування.
     Кількарічний досвід роботи гуртка свідчить про те, що під час навчання вихованці оволодівають:
   - правилами та принципами побудови композиції виступу;
   - побудовою інтонаційної схеми виступу;
   - знаннями схеми користування мовою жестів;
   - афоризмами та засобами стилістичного забарвлення мови;
   - технологією звертання до аудиторії, постановки риторичних питань;
   - правилами полеміки та обговорення виступів.
вихованці вміють:
   - самостійно складати власний виступ;
   - використовувати на практиці отримані знання з риторики, враховуючи їх власний комунікативний досвід;
   - обирати відповідній ситуації стиль мовлення;
   - використовувати різні типи мовлення;
   - обирати стилістично забарвлені мовні засоби;
   - підкорювати виступ темі і головній думці, робити необхідні узагальнення.
вихованці набувають досвід:
   - володіння увагою аудиторії;
   - підготовки, складання та подачі промови;
   - правил акторської майстерності;
   - виразного читання;
   - нестандартних підходів до вирішення поставлених питань;
   - навичок самостійного пошуку та колективної співпраці;
   - спілкування з однолітками, викладачами, широкою аудиторією;
   - планувати і складати усний та письмовий виступ, з урахуванням комунікативного завдання в даній ситуації.

Немає коментарів:

Дописати коментар